לראות את התמונה המלאה

כתבות

העתיד של חיפה טמון בפיתוח התעשייה

"פיתוח והתחדשות אלו אמורים להיות האינטרס של העיר ותושביה, ולא רק אינטרס של התעשייה"

 לפני שנתחיל, אזהרה: הכתוב אולי לא יישמע פופולרי בקרב גורמים רבים, המשליכים על התעשייה את כל בעיות העיר חיפה - למרות שהמפתח לפיתוח ולשגשוג מחודש של העיר טמון דווקא במתן אפשרות לפתח, לייעל ולשפר את התעשייה בעיר.

על פי הנתונים המתפרסמים על ידי המשרד להגנת הסביבה, ייצור החשמל מהווה המקור העיקרי לזיהום האוויר בישראל והוא אחראי על 51 אחוז מכלל זיהום האוויר בישראל, כאשר התחבורה נמצאת במקום השני ואחראית על 28 אחוז. התעשייה, לעומת שני הסקטורים שהוזכרו, דווקא ממוקמת במקום האחרון ואחראית על 21 אחוז מזיהום האוויר בישראל.

כאשר מנתחים את הנתונים רק ביחס לאזור חיפה מגלים תמונה שונה לגמרי מזו המצטיירת בתקשורת ובציבור ביחס לעיר: מבחינת האזור, דווקא התחבורה נמצאת במקום הראשון ואחראית על 61 אחוז מכלל זיהום האוויר בעיר, בעוד שמפעלי התעשייה אחראים על 32 אחוז וייצור החשמל רק על שבעה אחוזים.

זאת ועוד, המגמה לאורך השנים ברורה: לאור ההשקעות הגבוהות וביצוע פעולות להפחתת ההשפעה על הסביבה, צונחת תרומתם של מפעלי התעשייה לזיהום האוויר, בעוד תרומת התחבורה דווקא עולה משנה לשנה בשל הגידול במספר כלי הרכב באזור.

לצערי, נתונים אלו לא זוכים לתהודה ציבורית או לעניין בקרב אותם גורמים אשר מתנגדים קטגורית לכל תוכנית להתחדשות, התייעלות או שיפור במפעלי התעשייה בחיפה - ואין זה משנה אם מדובר בהקמת מתקנים חדישים ומודרניים בבתי הזיקוק או בהסבת פעילות של מפעלים אשר תפחית את ההשפעה על הסביבה. מבחינת אותם גורמים, כל תוכנית לפיתוח התעשייה נתקלת בהתנגדות ציבורית ותקשורתית עוינת, אשר לא רק שאינה תורמת לפיתוח העיר אלא גורמת לכך שאותם מפעלים ממשיכים לפעול במתקנים ישנים יחסית, במקום להתחדש ולהתייעל.

לפיכך, על כל הגורמים לשנות את הגישה ולהבין שחיפה זקוקה לתעשייה חזקה ומתקדמת. התעשייה היא המעסיק הגדול ביותר של תושבי חיפה – 15 אחוז מהם מועסקים בה, הרבה יותר מבתחום המסחר, החינוך ואפילו השירותים הציבוריים. מעבר לכך, השכר הגבוה ביותר, זה שמושך לעיר אוכלוסייה חזקה ומשכילה, משולם לעובדי התעשייה. התעשייה בחיפה משלמת שכר בהיקף עצום של כ-2.7 מיליארד שקל בשנה, ברמת שכר הגבוהה ב-50 אחוז מהשכר הממוצע במשק. ולא, לא מדובר רק על השכר המשולם לעובדי ההייטק של מת"ם אלא גם על השכר המשולם לעובדי המפעלים בתעשיית הזיקוק והכימיקלים.

על מנת שחיפה תמשיך להתפתח ולפרוח מבחינה כלכלית, יש לאפשר לתעשייה לפעול, להתחדש ולהתקדם תוך דרישה בלתי מתפשרת לחייב את המפעלים ליישם את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר ולהמשיך בהפחתת השפעתם על הסביבה, כפי שנעשה בעולם. פיתוח והתחדשות אלו אמורים להיות האינטרס של העיר ותושביה, ולא רק אינטרס של התעשייה.

ערי נמל אחרות כמו אמסטרדם, ברצלונה והמבורג השכילו לפתח את התעשייה המהווה חלק אינטגרלי מפיתוח העוצמה הכלכלית של העיר, מבלי לפגוע באיכות החיים ובאטרקטיביות התיירותית שלה. כך גם חיפה חייבת להשתמש בנכסיה הייחודים - כמו הנמל, התשתיות הלאומיות והטכניון, אשר מכשיר בין היתר כימאים, מהנדסי מכונות ומהנדסי סביבה, שיכולים לפתח תעשייה מתקדמת, יעילה ונקייה בעיר.

אז במקום להתנגד לכל תוכנית פיתוח, התחדשות והתייעלות של התעשייה וליצור תדמית שגויה לעיר באמצעות הפחדה של הציבור, יש לקדם גישה שכלתנית לטובת עתיד העיר והאזור, אשר רואה בתעשייה מנוע של צמיחה כלכלית, תעסוקתית וחברתית, מנוע של חדשנות וקידמה.

הכותב הוא מנכ"ל חברת EcoFinance, חברה לייעוץ כלכלי בתחומי איכות סביבה, תשתיות ואנרגיה, המייעצת לתעשייה בישראל

המאמר פורסם באתר TheMarker

ha bahaim